Nóra blogja

Nóra a MentesNasi lelkes dietetikusa

Chia magban az erő

Nagy népszerűségnek örvend napjainkban a chia mag. Egyre többen szeretitek és használjátok, de még mindig gyakran találkozom új érdeklődőkkel és olyan kérdésekkel, hogy mire jó ez egyáltalán, hogyan és mihez lehet fogyasztani? Így hát erről írtam most egy hasznos kis összefoglalót. Fogyasszátok egészséggel! :)

chia-heartA Dél-Amerikában őshonos chia növény az aztékok és maják egyik fő élelmiszere volt, a szó jelentése „erő”. Talán nem véletlen, hogy ezt a szuperélelmiszert főleg a harcosaiknak adták táplálékul. Az utóbbi időben újra felfedeztük magunknak, mindenmentes diétában való alkalmazhatósága és kiváló összetétele miatt.

Tápanyag- és vitamin tartalma:

Omega 3 és 6 zsírsavakban gazdag, melyben az omega 3 aránya a 25%. különösen gazdag alfa-linolénsavban, ami nagyszerűen támogatja a szív- és érrendszert.

A és B vitaminok, kálcium, vas, foszfor, kálium, cink, réz, mangán, nátrium, bór, molibdén és rengeteg antioxidáns található benne. Emellett szinte null-kalóriás, rost dús, teljes értékű fehérjét tartalmaz (mind a 8 esszenciális aminosav megtalálható benne). Lényeges, hogy hőkezelés hatására, sütés és főzés után sem veszti el vitamin és ásványianyag tartalmát.

Íze szinte nincs, kissé a mogyoróra emlékeztető, enyhe. Optimális adagja 4 evőkanál naponta.

Alkalmazása:

Szív és érrendszeri megbetegedésekben és ezeknek megelőzésére, csökkenti a koleszterin szintet, és növeli a jó koleszterin arányát. Vegetáriánusoknak, halat és tengeri élőlényeket mellőzőknek halolaj helyettesítésére is kiváló.

Gluténmentes, paleo és cukorbeteg diétába is beilleszthető. Fogyókúrázóknak is kifejezetten ajánlott, mert hosszabb időre eltelít, mert nagy mennyiségű vizet képes elnyelni, így nagyon eltelíti a gyomrot, ami által a szénhidrát felszívódása lelassul, így később éhezünk meg. Ráadásul ennek a tulajdonságának köszönhető, hogy képes elmulasztani a gyomorégést és nyugtatja a felfúvódott beleket is.

Antioxidáns hatása miatt a szabadgyökök elleni küzdelmünkben nagy segítség, kenyerekhez hozzáadva az eltarthatóságot is növelhetjük vele.

Beáztatva gél állagúvá válik, saját súlya 12szeresét képes vízben megkötni, így tojás helyettesítésére is használhatjuk: 1 evőkanál őrölt chia + 3 evőkanál víz = 1 tojás -> süteményekbe, kenyerekbe, pékárúba, palacsintába.

Felhasználható még sűrítésre; puding, kása, müzli elkészítéséhez, joghurttal, tejben, gyümölcslében, önmagában. Semleges íze miatt bármilyen ételhez keverhetjük, mert nem változtat azoknak az eredeti ízén.

chiaPuding elkészítéséhez alaprecept:

- 2 csésze tej (vagy növénnyi tej)

- fél csésze chia mag

- 2-3 kanál kakaópor

- 1 kanál méz/ egyéb édesítő ízlés szerint.

A magokat néhány órára a tejben áztatjuk. Hozzáadott vaníliával, gyümölcsökkel is feldobhatjuk, a lehetőségek száma végtelen.

Nóra
nora.mentesnasi.hu

 

 

Kapcsolódó linkek:
A chia mag népszerűségét csak tovább fokozza, hogy az utóbbi hónapokban az ára is jelentősen csökkent, és így már nem is számít luxusnak a fogyasztása, most már szerencsére átlag háztartásban is megengedhetjük magunknak az alkalmankénti fogyasztását ennek a nagyon egészséges élelmiszernek. Ha kedvet kaptatok, a legújabb árakat megtaláljátok ezen a linken: http://webbolt.mentesnasi.hu/shop/product/chia-mag-263

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>